دستگاه تصفیه آب با دستگاه‌های سختی‌گیر یا نرم کننده‌های آب، متفاوت اند. عملکرد فیلتر دستگاه تصفیه کننده آب در مواجهه با آب سخت مانند عملکرد یک سختی‌گیر نیست. در عوض، مواد شیمیایی و آلاینده‌هایی مانند آفت کش‌ها، باکتری‌ها، کلر و موجودات بیولوژیکی را حذف می‌کند. برخی از این مواد شیمیایی و موجودات ممکن است به طور طبیعی وجود داشته باشند. دیگر مواد نیز ممکن است از منابع آلودگی در منطقه ناشی شوند. در این مقاله به بررسی تفاوت بین سختی‌گیر آب با دستگاه تصفیه آب صنعتی خواهیم پرداخت.

دلایل سختی آب

سختی آب به دلیل وجود بی‌کربنات‌های محلول، کلریدها و سولفات‌های منیزیم و کلسیم ایجاد می شود. آبی که دارای املاح یون‌های کلسیم و منیزیم است، آب سخت نامیده می شود.

سختی‌آب معمولاً به عنوان مجموع کاتیون‌های چند ظرفیتی حل شده در آب تعریف می‌شود. رایج‌ترین نوع این کاتیون‌ها کلسیم و منیزیم هستند. به طور کلی آب‌ها بر اساس درجه سختی طبقه بندی می شوند. سختی بر میزان صابون مورد نیاز برای تولید کف تأثیر می‌گذارد. آب سخت به صابون بیشتری نیاز دارد، زیرا یون‌های کلسیم و منیزیم با صابون کمپلکس‌هایی را تشکیل می‌دهند و از ریزش صابون جلوگیری می‌کنند. آب سخت همچنین می‌تواند روی مو، پارچه‌ها و ظروف شیشه‌ای لایه‌ای باقی بگذارد. سختی آب در مصارف صنعتی بسیار مهم است، زیرا در تجهیزات تبادل حرارتی، بویلرها و خطوط لوله رسوب ایجاد می‌کند. در طول تاریخ، دانشمندان و مهندسان سخت تلاش کرده‌اند تا راه‌های جدید و بهبودیافته‌ای برای دسترسی به آب پاک‌تر ایجاد کنند.

سختی‌گیری از آب

نرم شدن آب فرآیند حذف نمک‌های کلسیم و منیزیم محلول از آب است که باعث سختی آب می‌شوند. آب نرم شده، بر خلاف آب سخت، رسوب نامحلول تشکیل نمی‌دهد و در لوله‌ها و مخازن رسوب نمی‌کند و همچنین با پاک کننده هایی مانند صابون تداخلی ندارد. بنابراین نرم کردن آب در بسیاری از صنایع ضروری است. علاوه بر صنایع، در بسیاری از کشورها، دستگاه‌های سختی‌گیر در خانه‌ها نیز استفاده می‌شود. نرم شدن آب از طریق افزودن مواد شیمیایی که رسوبات نامحلول را تشکیل می‌دهند یا از طریق تبادل یونی انجام می‌شود. آمونیاک، بوراکس، هیدروکسید کلسیم (آهک خاموش) یا تری سدیم فسفات برخی از مواد شیمیایی هستند که برای نرم شدن در مقیاس کوچک، معمولاً همراه با کربنات سدیم (خاکستر سودا) استفاده می‌شوند.

دستگاه‌های سختی‌گیر، سختی را به‌طور مؤثری از بین می‌برند و در نتیجه از صابون و مواد شوینده کمتر استفاده می‌کنند. آب تصفیه شده به کمک سختی‌گیر رسوبات کمتری روی دوش‌ها و ظروف باقی می‌گذارد و احساس پاک‌تری را که مردم به دنبال آن هستند، ایجاد می‌کند.

منظور از تصفیه آب چیست؟
هدف از تصفیه کردن و بهبود آب، ایجاد آبی مناسب برای یک هدف خاص است. اکثر آب برای مصرف انسان (آب آشامیدنی) ضدعفونی می‌شود، اما تصفیه آب نیز می‌تواند برای رفع نیازهای پزشکی، دارویی، شیمیایی و صنعتی طراحی شود

استفاده ترکیبی از سختی‌گیرآب و تصفیه آب
 موثرترین روش بهبود آب این است که یک سیستم سختی‌گیر و تصفیه آب را در نظر بگیرید. یک سیستم ترکیبی سختی‌گیر و تصفیه کننده آب، مشکلات معمول کیفیت آب را از جمله آب سخت، سطح کلر بالا و طعم بد برطرف می‌کند.

روش استفاده از رزین تبادل یونی برای گرفتن سختی آب

آب سخت وارد مخازن صنعتی می‌شود. در آنجا، دانه‌های رزین، مواد معدنی را از آب بیرون می‌کشند و یون‌های سدیم را جایگزین عناصر سخت معدنی می‌کنند. سپس آب وارد خانه می شود و در آنجا مرحله بازسازی اتفاق می‌افتد. در این فرآیند، یک مخزن، آب نمک را از طریق مخزن معدنی می فرستد تا مواد معدنی سخت را خارج کرده و با یون‌های سدیم جایگزین کند. سپس، کل فرآیند تکرار می‌شود تا اطمینان حاصل شود که تا حد ممکن مواد معدنی از اب حذف شده‌اند.

تفاوت بین دستگاه تصفیه آب با دستگاه سختی‌گیر آب چیست؟

در حالی که هر دو دستگاه به افزایش طعم و کیفیت آب شما کمک می‌کنند، اما هر کدام هدف متفاوتی را دنبال می‌کنند. دستگاه‌های تصفیه آب انواع آلودگی‌های مضر را از آب شما پاک می‌کنند و نرم‌کننده‌های آب کلسیم و منیزیم را از آب شما حذف می‌کنند، اما مقدار کمی‌سدیم نیز به آن اضافه می‌کنند. آب سخت حاوی مقدار زیادی کربنات و سولفات کلسیم و منیزیم است که آب را برای مصارف آشامیدنی و شستشو نامناسب می‌کند.

همه آب‌های لوله‌کشی یکسان نیستند. بسته به محل زندگی شما، ممکن است آب خانه شما نیاز به پردازش بیشتری داشته باشد تا به لوله‌های شما آسیب نرسد. دو مورد از محبوب‌ترین راه‌ها برای پردازش آب خانه، نرم کردن آب و فیلتر کردن آب است. اگرچه هر دو فواید بسیار زیادی برای آب خانه شما دارند، اما این کار را به روش‌های مختلف و برای اهداف متفاوت انجام می‌دهند. تصمیم گیری برای انتخاب بین فیلتر آب و سختی‌گیر با درک تفاوت بین این دو شروع می‌شود.

دلیل اهمیت سختی آب در صنعت چیست؟
میزان سختی آب در مصارف صنعتی بسیار مهم است، زیرا در تجهیزات تبادل حرارتی، بویلرها و خطوط لوله رسوب ایجاد می‌کند. سختی در درجه اول تابعی از زمین شناسی ناحیه‌ای است که آب‌های سطحی با آن مرتبط است.

آب سخت در دیگ‌های صنعتی استفاده نمی‌شود، زیرا نمک‌های نامحلول کلسیم و منیزیم را تشکیل می‌دهد. در نتیجه روی دیواره‌های داخلی دیگ‌ها جرم‌هایی تولید می‌کند که باعث کاهش راندمان گرمایش می‌شود. همچنین باعث خوردگی دیواره نیز می‌گردد.

تفاوت بین آب نرم شده با آب فیلتر شده چیست؟
سختی‌گیرهای آب و فیلترهای آب دو نوع تصفیه متفاوت را انجام می‌دهند. ممکن است آب نرم همچنان نیاز به فیلتر داشته باشد، در حالی که آب تصفیه شده همچنان می‌تواند آب سخت باشد. بسته به نیاز شما، ممکن است فقط به یک فیلتر آب یا سختی‌گیر آب نیاز داشته باشید. یا در برخی موارد، به صورت ترکیبی از هردو دستگاه بهبو دهنده آب استفاده کنید.


با استفاده ترکیبی از این دو دستگاه می‌توانید آب نرم فیلتر شده را برای کل خانه خود فراهم کنید. با یک سیستم کل خانه، بدون توجه به اینکه از کدام شیر آب استفاده می‌کنید، تمام آبی که مصرف می‌کنید به طور همزمان تصفیه و نرم می‌شود.

سخن پایانی

تفاوت و انتخاب بین سختی‌گیر یا تصفیه کننده آب بسته به صنعت و کسب و کار متفاوت است. زیرا هر کدام نیاز‌ها و مشکلاتی را برطرف می‌کنند. پس بستگی به آن دارد که چه مشکلاتی در صنعت وجود دارد و بهتر است آب کاملا تصفیه شود یا تنها به سختی‌گیر نیاز است.  بدیهی است اگر وجود آهک برای صنعت مورد نظر دردسرساز می‌شود، این سختی‌گیر آب است که می‌تواند مشکل را برطرف کند

در حالی که اگر آلودگی آب بالاست، راه حل، تصفیه کردن کامل آب خواهد بود.

البته این نکته را باید در نظر داشت که برای جلوگیری از آسیب به دستگاه‌های تصفیه کننده آب صنعتی، باید از سختی گیرآب استفاده کرد تا کمک کند قطعات تصفیه کننده آب کمتر در معرض آسیب دیدگی به دلیل سختی آب قرار بگیرند. این کار همچنین عمر فیلترها را نیز افزایش می‌دهد.

منابع:

Www.clearwaterarizona.com

Www.bestrowaterpurifier.com

Www.shamrockplumbing.net