رزین‌های تبادل یونی نامی‌ رایج و آشنا برای همه کسانی است که در آزمایشگاه‌ها و صنایع فالیت می‌کنند. اما با وجود رایج بودن، بسیاری از مردم نمی‌دانند که این مواد دقیقاً چه چیزی هستند؟ چگونه کار می‌کنند و چه انواعی دارند؟ در این مقاله به صورت تخصصی قرار است درباره یکی از انواع پرکاربرد رزین‌ها یعنی رزین میکس بد صحبت کنیم. اگر شما نیز  کنجکاوید که درباره این نوع رزین بیشتر بدانید، این مقاله برای شماست.

رزین تبادل یونی چیست؟
برای درک ماهیت رزین میکس بد، بهتر است ابتدا به طورکلی تعریفی از رزین تبادل یونی داشته باشیم. رزین تبادل یونی از پلیمرهای آلی ساخته شده است که حاوی یک شبکه هیدروکربنی بوده که بیشتر شامل مکان‌های تبادل یونی خاص است.


فرآیندی که از آن رزین تبادل یونی تهیه می‌شود، پلیمریزاسیون نامیده می‌شود. رزین‌های مختلف تبادل یونی دارای خواص فیزیکی متمایزی هستند. با این حال، در همه آن‌ها یک ساختار اساسی وجود دارد، پیوند متقابل. این ساختار خاص به ارائه یک طراحی قوی و انعطاف پذیرتر کمک می‌کند. به علاوه، ظرفیت حجمی‌نیز افزیش می‌یابد.

می‌توان گفت که رزین تبادل یونی یک کانال فیزیکی است که در آن واکنش تبادل یونی به راحتی انجام می‌شود. گروه های عاملی کاتیون‌ها (بار مثبت) یا آنیون‌ها (بار منفی) به شبکه پلیمری متصل می‌شوند. در نهایت، این گروه های عاملی یون‌های بار مخالف را جذب می‌کنند و واکنش تبادل یونی را تسهیل می‌کنند.

ظاهر رزین‌ها اغلب به صورت میکرومهره‌های کوچک و متخلخل است. همچنین می‌توانید رزین‌های ورقه‌ای مشبک را در کاربردهای خاص مانند الکترودیالیز نیز بیابید. اندازه این دانه‌ها می‌تواند یکنواخت یا بر اساس توزیع اندازه گاوسی متفاوت باند. این عامل به کاربردهای خود رزین بستگی دارد. غالبا، دانه‌های رزین به صورت ژل شفاف است. آنها به دلیل اثربخشی و ظرفیت شیمیایی بالا محبوب هستند.

کاربردهای رزین تبادل یونی
رزین‌های تبادل یونی دارای طیف وسیعی از کاربردها هستند، از جمله فیلتراسیون بیودیزل، گرفتن سختی آب، حذف ناخالصی‌ها از آب و سایر محلول‌ها، و غیر معدنی سازی.
رزین های تبادل یونی می توانند محلول دارای  یون فلزات خطرناک را با جایگزین کردن آنها با یون سدیم و پتاسیم بی ضرر، تصفیه کنند.

آن‌ها همچنین برای استخراج، جداسازی و تغلیظ فلزات نیز استفاده می‌شوند. به عنوان مثال برای جداسازی اورانیوم از پلوتونیوم و سایر اکتینیدها رزین‌های تبادل یونی بسیار کاربردی هستند.

رزین‌های تبادل یونی همچنین می‌توانند به عنوان کاتالیزور عمل کنند. آن‌ها یک روش کارآمد برای جایگزینی اسیدها، قلیایی‌ها و کاتالیزورهای یون فلزی در طیف وسیعی از واکنش های شیمیایی، از جمله واکنش های وارونگی، هیدرولیز، هیدراتاسیون و پلیمریزاسیون هستند.

رزین میکس بد چیست؟

رزین بستر مخلوط یا میکس بد که به عنوان رزین mb نیز شناخته می‌شود، نوعی رزین تبادل یونی است که به طور گسترده در کاربردهای تصفیه آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. مخلوطی از رزین‌های تبادل کاتیونی و آنیونی که با یکدیگر برای حذف ناخالصی‌ها از آب و تولید آب با درصد خلوص بالا همکاری می‌کنند.

بستر مخلوط استاندارد از رزین‌های تبادل کاتیونی اسیدی قوی و رزین‌های آنیونی قویا بازی تشکیل شده است. به عبارت دقیق‌تر از کاتیون اسید قوی (8% اتصال متقابل) به شکل هیدروژن (H+) و آنیون پایه قوی نوع 1 به شکل هیدروکسید (OH) در رزین میکس بد استفاده می‌شود. سازنده قبل از ارسال، بستر مخلوط را تا سطوح مختلف خلوص پردازش و شستشو می‌دهد.

کاربردهای رزین میکس بد

همانطور که ذکرشد، رزین‌های تبادل یونی بستر مخلوط عمدتاً در صنعت تصفیه آب برای دستیابی به کیفیت آب غیر معدنی (مانند سیستم اسمز معکوس) استفاده می‌شود. رزین بستر مخلوط معمولاً در کاربردهایی استفاده می‌شود که بالاترین سطح خلوص آب مورد نیاز است، مانند تولید لوازم الکترونیکی، دارویی و تجهیزات پزشکی. همچنین در آزمایشگاه‌ها و تأسیسات تحقیقاتی که در آن آب خالص برای آزمایش‌ها ضروری است نیز تصفیه به کمک رزین میکس بد استفاده می‌شود. این رزین در تولید آب دیونیزه یا غیر معدنی کاربرد بالایی دارد. با وجود سطح خلوص این آب، نوشیدن آب دیونیزه توصیه نمی‌شود.
علاوه بر کاربردهای تصفیه آب، این نوع رزین را می‌توان در صنایع دیگر نیز استفاده کرد، مانند تولید گازهای فوق خالص و در تصفیه حلال‌ها و مواد شیمیایی. به طور کلی از رزین میکس بد در فیلترهای تصفیه آب خانه‌ها چندان استفاده نمی‌شود.

فرآیند رزین میکس بد

فرآیند رزین میکس بد شامل عبور آب  از یک ستون حاوی رزین بستر مخلوط است، جایی که دانه‌های رزین، یون‌ها و سایر ناخالصی‌ها را از آب جذب و حذف می‌کنند. رزین کاتیونی یون‌های دارای بار مثبت را جذب می‌کند، در حالی که رزین آنیونی یون‌های دارای بار منفی را جذب می‌کند. آنها با هم طیف وسیعی از ناخالصی‌ها از جمله مواد معدنی، فلزات و ترکیبات آلی را حذف می‌کنند. به این تررتیب آب با خلوص بالا از فرآیند رزین میکس بد تهیه می‌شود.

سوالات متداول

رزین بستر مخلوط چیست؟
رزین‌های بستر مخلوط یا رزین‌های تبادل یونی بستر مخلوط که به میکس بد نیز شناخته می‌شوند از ترکیب دو رزین کاتیونی و آنیونی تشکیل شده و عمدتاً در صنعت تصفیه آب برای پرداخت آب و فرآیند دستیابی به کیفیت آب غیر معدنی (مانند سیستم اسمز معکوس) استفاده می شوند. این نوع رزین در تولید آب دیونیزه بیشترین کاربرد را دارند.

فیلتر بستر مخلوط چیست؟
فیلتر بستر مخلوط فیلتری است که برای تصفیه از رزین بستر مخلوط استفاده می‌کند. یک فیلتر بستر مخلوط، آب غیر معدنی شده را تصفیه می‌کند. با رد کردن آب از فیلتر رزین میکس بد می توانیم اطمینان حاصل کنیم که آخرین مواد معدنی و املاح از آب خارج می شوند. این فیلتر حاوی مخلوطی از دو رزین است که به عنوان مبدل‌های کاتیونی و آنیونی عمل می کنند.

رزین بستر مخلوط چه چیزی را حذف می کند؟
رزین بستر مخلوط ترکیبی از رزین کاتیونی و آنیونی است. رزین کاتیونی یون‌های دارای بار مثبت مانند کلسیم، سدیم، منیزیم، آهن، منگنز و پتاسیم را جذب می کند. رزین آنیونی نیز یون‌های دارای بار منفی مانند سولفات ها، کلریدها، کربنات ها، بی کربنات ها، نیترات ها و سیلیس را حذف می‌کند. به این ترتیب رزین میکس بد یا همان بستر مخلوط، با داشتن هردو رزین پرکاربرد تبادل یونی، قادر است تا مایعات با درصد خلوص بالا را در اختیارمان بگذارند.

منابع:

www.lab-training.com

www.excedr.com

www.lenntech.com