فیلتر ممبران یا فیلتراسیون‌های غشایی همانطور که از نامشان پیداست بر اساس وجود سطوح آب است. فیلترهای غشایی نوعی پارتیشن انتخابی هستند. مواد، ذرات و باکتری‌های مختلف می‌توانند از غشاء عبور کنند در حالی که بقیه  ترکیبات در آب باقی می‌مانند. هر غشا دارای اندازه منافذ و قطع وزن مولکولی خاص (MWCO) است. تمام مواد، ذرات، باکتری‌ها و ویروس‌هایی که اندازه منافذ یا MWCO بزرگتر از غشاء دارند در آن به دام می‌افتند و تمام مواد، ذرات، باکتری‌ها و ویروس‌هایی که اندازه منافذ آنها کوچکتر ازممبران باشد، از آن عبور خواهند کرد.

امروز در این مقاله از رزین چند قرار است اطلاعات مفیدی در مورد ممبران و همچنین 3 روش موثر برای تشخیص نوع اصل از تقلبی این فیلتر ارائه دهیم. پس با ما همراه باشید.

فیلتراسیون به روش ممبران

فیلتراسیون به روش ممبران روشی است که به حذف و جداسازی مواد مضر از آب کمک می‌کند. انواع مختلفی از فیلترهای ممبران بای تصفیه آب

فاضلاب، آب آشامیدنی و موارد دیگر استفاده می‌شود. فیلترممبران یک نام کلی برای فرآیندهای فیلتراسیون و جداسازی‌های مختلف از جمله اسمز معکوس، اولترافیلتراسیون و نانوفیلتراسیون است.

انواع فیلتر ممبران

فیلتر ممبران دارای طراحی وپیکربندی‌های متعددی هستند. از جمله مهمترین آن می‌توان به
فیلتر ممبران اسمز معکوس (RO)، فیلتر ممبران اولترافیلتراسیون (UF) و فیلتر نانو فیلتراسیون (NF) اشاره کرد.

اسمز معکوس

روش‌های متفاوتی برای تصفیه آب وجود دارد. اسمز معکوس یکی از رایج‌ترین شیوه‌های تصفیه و بهبود آب به شمار می‌رود. این فناوری تصفیه آب که تاثیر بسزایی نیز در کیفیت آب دارد، از ممبران یا همان غشای دارای نفوذ پذیر انتخابی (نیمه تراوا) برای حذف ناخالصی‌ها و آلاینده‌ها از آب استفاده می‌کند.

به عبارت دیگر، ممبران به کار رفته در فرآیندRO، جزء حیاتی سیستم است که جداسازی جامدات محلول، ترکیبات آلی و سایر آلاینده‌ها را از آب امکان پذیر کرده و آن را برای آشامیدن ایمن می‌کند. بنابراین برای اطمینان از کیفیت آب آشامیدنی باید از اصل بودن فیلتر ممبران اطمینان حاصل کرد.

اسمز معکوس دارای منافذ کمتر از 0.001 میکرون است. با فشار مورد نیاز 10 تا 70، ناخالصی های میکرو، یون‌های چند ظرفیتی (مواد محلول)  و نمک‌ها از آب خارج می‌شوند.

اولترافیلتراسیون

فیلتر ممبران اولترافیلتراسیون آب را مانند ممبران اسمز معکوس جدا نمی‌کند. اولترافیلتراسیون مواد موجود در مایع را با کمک اختلاف فشار حذف می‌کند. در واقع فقط یک فیلتر ذرات بسیار ریز یا رسوب است. اولترافیلتراسیون دارای منافذی به ابعاد 0.01 تا 0.10 میکرون است. با فشار مورد نیاز 0.5 تا 2.5، آب آلوده از طریق غشاء فشار داده می‌شود.ذرات تا 0.025 میکرون نمی‌توانند از غشای اولترافیلتراسیون عبور کنند.

نانوفیلتراسیون

تنها تفاوت عمده بین نانوفیلتراسیون و اولترافیلتراسیون در اندازه منافذ غشاهای نیمه تراوا است. اولترافیلتراسیون از غشاهایی با اندازه منافذ در مقیاس میکرو استفاده می‌کند. در نانوفیلتراسیون از غشاهایی با منافذ در مقیاس نانو استفاده می‌شود
غشاهای مورد استفاده عمدتا از لایه های نازک پلیمری ساخته می‌شوند. موادی که معمولا مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از پلی اتیلن ترفتالات یا فلزاتی مانند آلومینیوم. ابعاد منافذ توسط pH، دما و زمان در طول توسعه با چگالی منافذ از 1 تا 106 منافذ در هر سانتی‌متر مربع کنترل می‌شوند.

 3 نکته برای تشخیص فیلتر ممبران اصلی

همانطور که در ابتدا گفته شده. روش‌های متعددی برای بهبود اب وجود دارد که اسمز معکوس رایج‌ترین نوع آن محسوب می‌شود. ممبران RO به دلیل قابلیت فوق العاده فیلتراسیون یکی از مهم‌ترین فیلترها در دستگاه‌های تصفیه آب است. در ادامه به بررسی 3 ویژگی اساسی یک فیلتر ممبران اصلی خواهیم پرداخت.

سطح ممبران

یکی از ویژگی‌هایی اصلی بودن یک فیلتر ممبران اسمز معکوس آن است که وقتی سطح آن را لمس ‌کنیم، به خوبی زبری آن را احساس خواهیم کرد. این در حالی است که یک فیلتر ممبرانRO تقلبی، سطحی کاملا صاف دارد.

خط شیار ممبران
خط شیار ممبران RO اصل توسط دستگاه انجام می‌شود بنابراین یک خط مستقیم و ظریف است. این در حالیست که خط شیار یک فیلتر ممبران RO تقلبی، اغلب کج بوده و از ظرافت برخوردار نیست.


جدول زمانی، کارایی آزمایش و قیمت نهایی محصول

این ویژگی موثرترین روش برای تشخیص فیلترهای RO اصل از تقلبی است. یک فیلتر ممبران اسمز معکوس طول عمر آن به همراه ظرفیت تصفیه به روش دقیق مورد آزمایش و بررسی دقیق قرار می‌گیرد.. این روش معمولاً توسط کارشناسان یا تولیدکنندگان بزرگ برای تحقیق و توسعه محصولات جدید استفاده می‌شود.
علاوه بر این، قیمت یک فیلتر ممبران نیز عامل مهمی‌برای ارزیابی است. یک فیلتر ممبران ارزان قیمت، به احتمال زیاد فیلتری است که مجدد بازسازی شده یا به طور کلی اصل نیست.

شناسایی به وسیله کد QR

بسیاری از فیلتر ممبران‌های با کیفیت، دارای یک کد کیو آر روی بسته بندی خود هستند. یکی از شرکت‌های معتبری که از این روش برای تشخیص اصل بودن محصولات خود استفاده می‌کند، برند دوپونت است. فیلتر ممبران ساخته شده توسط شرکت دو پونت دارای یک کد گرافیکی ایمن است که در صورت قرار دادن دوربین تلفن همراه روی آن براحتی می‌توان بررسی کرد که محصول خریداری شده اصل است.


منابع:

www.pb-international.com

www.alfalaval.us

www.dupont.com

سوالات پرتکرار

ممبران در اسمز معکوس چقدر اهمیت دارد؟
فیلترممبران به روش مقرون به صرفه تصفیه آب کمک کرده است. مجموع جامدات محلول، فلزات سنگین، آلاینده‌های آلی، ویروس‌ها، باکتری‌ها و سایر آلاینده‌های محلول، همگی توسط فیلترهای ممبران اسمز معکوس (RO) تا حد زیادی کاهش می‌یابند

 آیا ممبران یک دستگاه است؟

ممبران یک نوع فیلتر است که از غشاهای نفوذپذیر ساخته شده و بخش مهمی از یک دستگاه تصفیه آب محسوب می‌شود. فقط آب خالص می‌تواند از طریق غشا در دستگاه تصفیه آب جریان یابد. این یک لایه نازک و نیمه تراوا با منافذ ریز است. از طرف دیگر آب آلوده به عنوان آب دفعی از دستگاه تصفیه آب خارج می شود. فقط آب خالص به دلیل فشار زیاد از طریق غشا جریان می‌یابد

مهم‌ترین روش‌های تشخیص فیلتر ممبران اصل از تقلبی چه روش‌هایی هستند.؟

توجه به قیمت، برند معتبر و کد کیو آر می‌تواند به ما در تشخیص فیلتر ممبران اصل کمک کند. بسیاری از کمپانی‌های سازنده ممبران مانند کمپانی دوپونت از کد کیو آر برای اصالت فیترهای ممبران خود استفاده می‌کند.